6 iulie 2013

Despre examenele naționale...

    Sincer, n-am fi vrut ca un asemenea text să apară la noi pe blog, însă din păcate evenimentele petrecute în ultimele zile impun o reacție.

    Pentru oricine are noțiuni elementare de statistică, rezultatele a 160.000 de elevi la evaluarea națională nu lasă loc de echivoc: subiectele de anul acesta au fost mult mai ușoare comparativ cu cele de anul trecut. Interpretarea că rata de promovare ar fi putut crește cu 10% datorită creșterii calității învățământului este mincinoasă. Am crescut DEX online  cu migală de 12 ani încoace și detestăm implicația că se poate obține atât de mult într-un singur an; ea se aliniază, cel mult, cu visul românesc de „a da un tun”, de a obține profit mare cu muncă puțină. În mod cert, o creștere nesănătoasă pentru că ea nu se bazează pe realități obiective, ci pe evenimente circumstanțiale.

    Rezultatele au fost vizibil umflate cu pompa, în special la matematică, unde diferența dintre notele de la simulările din acest an și cele de la examene ajunge și la 4 puncte. În cel mai fericit caz, gafa subiectelor ușoare se datorează unei neglijențe crase și merită pedepsită cu câteva concedieri la nivel înalt. În cel mai rău caz, este loc pentru câteva dosare penale. Oricând în viitorul apropiat, elevi din ani consecutivi, la fel de deștepți, dar cu note vizibil diferite, ar putea fi diferențiați pe nedrept pe baza acestor note.

    Vom reveni în câteva zile cu o analiză detaliată a subiectelor pentru a evidenția diferențele de dificultate, dar până atunci vă puteți întreba și voi: „cui folosește?”.

Echipa dexonline

6 comentarii :

Anonim spunea...

nu ii foloseste nimanui. Eu sunt clasa a 8-a, iar examenele au fost suparatoare. Un copil bun este dezavantajat din start (eu, la matematica, am gresit dintr-o neatentie,iar altii , care nu asteptau mai mult de 8,50, au venit cu niste note uluitoare). Multe greseli au fost ignorate, chiar deloc depunctate. Ramane clasica interogatie: de ce? E mai bine sa dam niste note bune care nu infatiseaza rezultatele?

Cătălin Frâncu spunea...

Din păcate, nu avem metode perfecte de a judeca valoarea absolută a unui om. Un examen este un compromis rezonabil. El este denaturat de factori psihologici (trac, neatenție), dar cel puțin fiecare concurent depinde numai de el însuși (în cazul unui examen cinstit). Vei vedea că toată viața ta ai să tot dai examene.

Problema noastră cu evaluarea din 2013 este că a schimbat complet unitatea de măsură, din cauza unor factori politici (nulitățile de la conducere au ceva de demonstrat). Aceste rezultate ar trebui, cel puțin, normalizate, adică să nu mai conteze nota, ci procentul („ești mai bun decât 93% din generația ta”). Aceste numere au valoare peste ani, chiar dacă subiectele valorează în dificultate.

schmoo spunea...

"Cresterea calitatii invatamantului" sub guvernul Ponta, dovedita cu acest +10% la promovabilitate e ca "cincinalul in 4 ani" din anii '80 dovedit cu cantitatea uriasa de productie pe stoc a comunistilor. De fapt astia de acum sunt tot PCR, doar isi zic altfel - chestie de marketing.

Magda spunea...

Incepusem sa ma obisnuiesc cu ideea ca la limba romana cam muncesc elevii degeaba cu 'nuvela, fabula, schita,etc.Cand am vazut ca 'si se trantesc 2-3 "compuneri" si niste intrebari aproape stupide , m-am intrebat la ce i-am stressat atat !M-am consolat ca macar la matematica se va mai face o triere ! Acum s-a terminat si cu asta!

Acru spunea...

Foloseşte actualei guvernări. Pe termen lung, un electorat slab educat e mult mai uşor de cumpărat prin promisiuni populiste şi pomeni electorale.

Andrei spunea...

Este de folos in campania electorala pentru PSD. Este vina noastra ca i-am votat si ne-am intors in timp.